lördag 12 november 2011

Kristen sionism granskad

En blogg som ofta lockar mig vidare till att söka ny kunskap är den regelbundet förnyade bloggen Dessa mina minsta bröder som har Egon Berglund i Piteå som upphovsman. Hans senaste inlägg rekommenderar en inte särskilt lättfunnen bok på engelska om den kristna sionismens uppkomst och ödesdigra teologiska villospår. Här är Egons senaste inlägg: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/2011/11/har-kyrkan-ersatt-israel.html

Via Egons blogg kunde jag läsa ett antal ”endorsements” dvs rekommendationer att förvärva Stephen Sizers bok i detta ämne. Rekommendationerna publiceras förstås som ett led i marknadsföringen av boken, vilket inte hindrar att deras omdömen har ett starkt informativt innehåll, särskilt för oss som redan har ifrågasatt kristen sionism i decennier utan att egentligen lyckas nå fram till dem som svalt denna villolära som vore den direkt hämtad från den kristna trons kärna.

Här är länken till rekommendationerna för den som komma ett steg närmare vår källa:


Bokens titel:

Christian Zionism : Road Map to Armageddon      

Nu drog jag mig till minnes att vi har en mycket sakkunnig svensk forskare som vet en hel del i detta ämne . Göran Gunner! Mycket riktigt efter en sökning på hans namn fann jag denna långa artikel som tycks kommentera en tidigare upplaga av just denna bok som rekommenderas av Egon och många med honom.
Länk:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved=0CCcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.svenskakyrkan.se%2Fdefault.aspx%3Fid%3D583608&ei=xcW-Tur2N8j04QTy2Y21BA&usg=AFQjCNF6pRUWVZOIuHFIKLncwg_Ix09vzA&sig2=51-T7GTfYPQzC41nxBJRyg

Om jag lyckades med inklistringen så har du kära läsare en intressant svensk text i ämnet som är rimligt aktuell.

Nils Andreasson

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida