torsdag 29 september 2011

David Nirs sökande efter sanning:
Från fallskärmsjägare till vapenlös
Artikel av Susanne Grimheden, återgiven med tillstånd från
Svenska Jerusalemsföreningens Tidskrift

Jag mötte David Nir första gången för åtta år sedan. I en ytterst spänd situation vid en militär vägspärr på Västbanken ser jag något i ögonvrån.

Det är David som lugnt tar fram sin vattenflaska. Med allas ögon på sig går han förbi ett israeliskt pansarfordon och dess soldater med riktade automatvapen.

Vi är alla beordrade att stå stilla vid vägkanten. David går ändå genom vägspärren
till den palestinska sidan där en liten flicka är mycket trött av lång väntan och törst. Han sträcker fram vattnet till henne. Hon tar emot vattenflaskan. Han säger några ord. Ett kort samtal utbyts innan han återvänder samma väg.

Från fallskärmsjägare till vapenlös
När staten Israel inledde ockupationen av palestinskt område år 1967 var David en nyinkallad fallskärmsjägare i den israeliska armén.

David berättar:
– Jag överlevde mirakulöst när vårt plan blev nedskjutet av tolv palestinska frihetskämpar som kom över Jordanfloden och omringades och fångades av IDF, det israeliska försvaret, på en kulle när de var på väg mot Nablus. Det blev deras sista kamp; de hade ingen chans mot de cirka 200 förföljarna. När jag samma kväll
kom tillbaka till militärbasen och såg de fyra palestinska överlevarna – bakbundna,
med ögonbindlar, torterade – kände jag att jag var med dem. De kämpade för
sina syskons liv och jag kände intuitivt värme och medlidande med dem.

Doktor i fysik

Bildtext:Den judiske israelen David Nir är doktor i fysik och fredsaktivist.

I takt med att David började söka sanningen i sig själv började också sökandet efter
sanningen om, med Davids ord, ”Israels rasistiska och avhumaniserande attityd gentemot araberna – vilket blev något som jag inte ville vara delaktig i”.
David lämnade armén. Han ville inte längre hålla i ett vapen – med syfte att
döda människor. Han säger att för honom är krig sjukdomssymtom.
Han deltar i två till fyra demonstrationer och fredsmanifestationer varje vecka.
En av veckodagarna går till att vara redaktör för webbtidningen "Occupation
Magazine” (http://www.kibush.co.il/index.asp).

Skadad av en ny typ av tårgas
Han är lungskadad efter att förra året ha deltagit i demonstrationer mot ockupa-
tionen där en ny förstärkt tårgas använts av den israeliska armén. Hans symtom
bestod i omöjlighet att djupandas, nedsatt energi och konstant trötthet.
Efter den händelsen har även små doser av tårgas dessutom gett David omedelbar
inflammation och irritation i huden på huvud och händer. De två läkare han
konsulterade kunde inget göra. David kommenterar: För mellan 18 och 24 månader
sedan lades en ny kemikalie, eller en högre dos av någon av de tidigare tårgaskomponenterna, till den ”normala” gasen. Det finns ingen tvekan om att dess effekt ökar med tiden och den är medicinskt känd för att göra just detta.
På nyårsdagen i år dog en kvinna i sviterna av denna tårgas efter en demonstration på Västbanken.

Försoningen
Men vad motiverar David att fortsätta att vara den fredsaktivist han är? Han svarar:
– Att orsaka någon – en person eller ett djur – att lida på grund av en osund attityd
är fel. Om jag felar mot någon mår jag själv dåligt. Inte bara på grund av den
smärta jag orsakat den andre, men eftersom jag också har korrumperat mitt hjärta
och mitt sinne. Då behöver jag korrigera min motivation och försona mig.
Och han fortsätter:
– Israel har orsakat lidande alltsedan staten föddes – fördrivit palestinier till
andra länder, av princip skymfat, diskriminerat, underminerat deras ekonomiska
överlevnadsmöjligheter, förolämpat, stulit, dödat, lemlästat och förnekat dem
deras grundläggande rättigheter – genom att relatera till dem som mindre mänskliga.

Synden
David fortsätter:
– Jag ser Israels uppförande gentemot palestinierna som en grov moralisk synd.
Den är grundad på begärelse till andras egendom, utnyttjande av billig arbetskraft,
ett förödmjukande för att övertyga mig själv om att jag är en överlägsen varelse
och därför har speciella rättigheter medan den andre kan förnekas vilka grundläggande rättigheter som helst.

”Kairos Palestinadokumentet”

Kristna palestinier har sedan ett år genom Kairos Palestinadokumentet
(KPD, www.kairospalestine.ps) officiellt bett om vår bojkott av staten Israel. Den samlade israeliska fredsrörelsen har gjort detsamma i ett helt decennium. Varje israelisk fredsarbetare jag varit i samspråk med om detta har sagt att påverka statens ekonomi är enda möjligheten för Israel att komma till sans.

David har läst KPD. Han säger:
– Jag stödjer KPD till fullo och hoppas innerligt att de uttryckta förväntningarna
ska realiseras så snart som möjligt. Jag hoppas att de judiska israelerna ska öppna
sina hjärtan och sinnen och utifrån egen vilja söka förverkliga rättvisa och jämlikhet för dem de missbrukat i så många årtionden.
Susanne Grimheden

David Nirs definition av en fredsaktivist

Att vara fredsaktivist syftar till att
1. opponera mot regeringens politik och på så vis representera andra och positiva/
mänskliga värderingar.

2. hjälpa dem som staten Israel missbrukar, skydda dem från förföljelse och
främja de grundläggande rättigheter som de förnekas.

3. sträva efter syftet att palestinierna inte ska tappa hopp om mänskligheten
och det goda. När vi går sida vid sida med deras angelägenhet och delar
deras lidandes bördor ger det näring till att allt inte är förlorat vilket motverkar
apati.

4. vara ett gott exempel för mina landsmän.

David Nir motiverar sin definition:
– Handlar jag inte i enlighet med dessa principer skulle jag troligen förlora all
självrespekt och på så vis ge stöd åt förtryckarna. Det är min plikt att vara fredsaktivist eftersom den grupp jag tillhör skymfar palestinierna. Därför tar jag på mig ansvar i denna fråga för min grupps skull.

Susanne Grimheden

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida