torsdag 17 november 2011

Guds Israel & kristen sionism

Efter att ha tagit del av en mycket intressant undervisning av Lennart G C Johansson på hans blogg Hälleberget om hans förståelse av begreppet Guds Israel som en beteckning på alla oss som bekänner sig till Jesus Kristus,  så har jag begrundat allt som förenar honom och mig som kristna. Denna begrundan ledde till att jag bidrog med en 16:e kommentar till hans blogg.  Lennarts blogg hjälper oss samtidigt att förstå hur vår teologi vägleder oss i synen på staten Israel. Det jag kan bidra med här är hur vi kan utveckla synen på andra religioner som Judendom och Islam. I mitt föregående inlägg här gav jag en länk till en stor artikel om kristen sionism skriven av Göran Gunner. Artikeln kan i stora delar uppfattas som inaktuell men där finns också värdefull information om hur den politiska lobby som styr USA:s politik gentemot Israel och Palestina utnyttjar människors religiösa längtan efter Guds rike för sina gudlösa och människofientliga syften i en politik där ”Harmageddon” är good business för vapenindustrin och vapenhandeln.  Du som vill läsa ett avsnitt av Göran Gunners långa text på nätet som närmare beskriver hur denna lobby tog sig ut i USA för några år sedan i fråga om organisationer och dominerande tänkesätt kan finna ett utdrag om fyra sidor här i högerspalten.

Nils Andreasson
Här är länken till Lennarts blogg:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida