tisdag 29 november 2011

Att vara världsförbättrare i all ödmjukhet

När hustru Flora och jag deltog i Skara stifts internationella dag på Flämslätt för några veckor sedan fick vi del av många goda tankar om vårt kristna uppdrag att värna de nedersta i varje sammanhang. Nu har vi rapporterat i vårt kyrkliga sammanhang, det vill säga Kyrkliga samfällighetens Internationella grupp här i Falköping om våra erfarenheter från Internationella dagen.

Vi hoppas att prästen mm. Rolf Pearson kan komma någon gång hit till Falköping och hålla en föreläsning om migrantarbetare liknande den han höll på Flämslätt. Eftersom han och hans fru bor i Jerusalem, så kräver det noggranna överväganden och lång framförhållning om det skall bli värt allt besvär. Vår kyrkoherde Jonas Hagström och våra diakoner med ansvar för internationellt engagemang och med ansvar för diakonala behov hos nykomna kommuninvånare från andra länder saknar makt att tvinga våra tusentals församlingsbor att lyssna och lära. Allt deltagande från församlingens medlemmar bygger på frivillighet, såväl att delta i de regelbundet återkommande gudstjänsterna, att åhöra gudstjänster av konsertkaraktär med ljuvlig adventsmusik som att delta i sådant som appellerar till vårt ansvar som kristna att värna om de nedersta i varje sammanhang . . .

***   *   ***

I eftermiddags fann jag ett mail från en gren av den judiska fredsrörelsen som kallar sig TIKKUN-ISRAEL-Openheartedness. Det var år sedan jag fick mail därifrån så det väckte min särskilda nyfikenhet. Här är länken till denna avsändare: http://groups.yahoo.com/group/TIKKUN-ISRAEL-Open-heartedness/
Där fann jag någon slags frågespalt för unga människor med en intresseväckande fråga och i mitt tycke ett relevant svar beträffande den judiska religionen som etniskt definierad men med en universell kallelse. Ni som har lite läsförståelse i engelska språket, gör ett försök!
Det kan vara värt besväret.
De som vill kan anföra att det finns komplikationer i det svar som ”Asker” har valt. Där sägs att de religiösa judarna skall vara ”ett folk av präster” (av mig tolkat som en förmedlande/försonande länk mellan Gud och alla människor på vår jord). Om man har denna förståelse av judisk gudshängivenhet lägger man ett tungt ansvar på sig själv och dem som vill ta sin judiska tro på allvar. Jag har en känsla av att min judiske rabbinkontakt i Jerusalem Arik Ascherman har en sådan övertygelse som ”Asker” förmedlar. Denna övertygelse få oss att se en orsak till den ringa tillslutningen av israeler som är lika hängivna MR-frågorna som rabbi Arik Ascherman. Något kan vi ivriga MR-förespråkare i kristenheten kanske lära i fråga om ödmjukhet när vi ser motståndet att följa den väg som rabbi Arik pekar ut för sina judiska trosförvanter. Gud ske lov finns det också många sekulariserade judar som likaså vill nå ut med budskapet om fred, mänskliga rättigheter och rättvisa för såväl palestinier som israeler.
Nils Andreasson
***   *   ***

Katie:
What is the difference between Tribal and Universal religions?

I'm working on an essay and I'm really stumped. I've tried googling but it hasn't been much help, any advice/examples would be awesome!
I know the 4 universal religions are Judaism, hinduism, Christianity, and Buddhism..
thanks :

Best Answer - Chosen by Asker
http://answers.yahoo.com/question/index;_ylt=AtI39azYSqV2XBlzx4wpJo8jzKIX;_ylv=3?qid=20111128181224AADesIh
Judaism is actually both -- "tribal" and "universal"
Tribal religions are those where belonging to the religion is based on tribe or nation -- Marduk is the god of Babylon and the protector of Babylon.

Read the practical, philosophic meaning of this in The Trojan War -- you have gods battling for their cities and their heroes.
So religion is only about morality only within the "favored group" -- but outside of the group it is just "my tribe" vs "your tribe" -- without any moral component.

-------------

The true "world" religion - Buddhism, Christianity, Islam does not have a tribe or nationality --
These religions claim to have one universal truth and demand that the whole world follow their religion. As Christianity expresses it "Jesus said 'you can only come to the father through me'"

Islam made the demand quite aggressively - making religious war from the very begging.
Christianity started out politely if somewhat snidely (Jesus said something like "if they don't listen, walk away and let them see the dust of your shoes") but once it became a political power about 300 years after Jesus, it too became quite aggressive.
Buddhism is the most polite of the three - but it too basically says that it is the only way to go.

-----------
Judaism is tribal in the sense that it believes that the specific laws of Judaism are meant only for the nation of Israel. But it is also universalist in that it believes that there is only One God and it believes that the purpose of the Jews following the Jewish laws is to be a "nation of priests" --

ie: Just as INSIDE one nation there are priests, and there are warriors, and there are peasants, etc. -- and interconnected tapestry of sub-societies working together for the one goal of the welfare of the tribe,
Judaism conceptualizes the whole world as one social entity with different sub-entities that have different roles -- with the Jewish nation having the role of "priest".

(Judaism can be sub-classed as "universalist / covenantal" -- ie: the Jewish worldview allows that different nations may have their own equaly valid covenants with God)
-

Source(s): Just one traditionally observant Jew's opinion

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida