måndag 28 november 2011

Förena tecken och under med fred och rättvisa


Förena tecken och under med fred och rättvisa

Det har pågått ett tankeutbyte mellan min gode vän Rolf Ericson och en annan bloggare vid namn Micael Grenholm. Dennes senaste inlägga hänvisade till hans egen blogg "Hela pingsten". Kanske skulle jag finna någonting värt att begrunda där? Slutklämmen i hans blogginlägg med rubriken ”Förena tecken och under med fred och rättvisa” fann jag så intressant att jag återger den här. Kanske kan den hjälpa kristna med förkärlek för karismatiska uttryck och högt värdesättande av berättelser om Jesu under att komma vidare i sin personliga utveckling som kristna.
Nils Andreasson

Micael Grenholms slutkläm:

Med alla dessa Bibliska och historiska exempel – och det finns många fler – är det underligt att inte fler karismatiker engagerar sig för fred och rättvisa och använder de gåvor de har fått till att hjälpa fattiga, nödlidande och krigsdrabbade människor. Det beror kanske på att man inte ser nådegåvorna som betjänande verktyg utan som en underhållande show. Man söker de mest spektakulära nådegåvorna utan att uppmärksamma att tjänande, givande åt de fattiga samt utövande av barmhärtighet också är nådegåvor enligt Rom 12:7-8.

Det som ovanstående Bibelställen också visar är att kristna som engagerar sig för fred och rättvisa måste be om tecken och under för att få bättre resultat. Att be om kraft från höjden (Luk 24:49) innebär mer än att få lite extra energi som av en osynlig vitaminkick. Ef 3:20 säger att Gud ”förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss”, och det skrevs av en man som uppväckte döda. I en värld där en miljard människor lever i extrem fattigdom, där 16 000 barn dör av hunger varje dag och där en miljard barn bor i länder med konflikt behövs inte bara extra energi – det behövs mirakler. Kyrkan behöver fler som Stefanus, diakonen som insattes att hjälpa de fattiga och administrera urförsamlingens egendomsgemenskap på grund av att han var fylld av den Helige Ande och vishet, som gjorde stora tecken och under och som älskade sina fiender in i döden (Apg 6-7). Tecken och under ska förenas med fred och rättvisa. Amen.

Micael Grenholms blogg:




2 kommentarer:

Blogger Rolf Bertil Ericsons Blogg sa...

Tack Nisse för att du uppmärksammade Micaels blogg. Jag har mycket jag behöver lära mig om det han skriver.

29 november 2011 kl. 13:30  
Blogger micael grenholm sa...

Se där, först nu upptäckte jag att ni skrivit om mig. Tack så jättemycket för att ni uppskattar det jag skriver. Ni ska veta att jag också uppskattar ert arbete för fred och försoning. Gud välsigne er!

2 februari 2012 kl. 16:15  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida