tisdag 3 januari 2012

Utdrag från Torsten Åhmans blogg


Utdrag från: Swärd versus Bell  - Slutord

Torsten Åhmans teologiska reflektioner och utläggningar rymmer så många oerhört värdefulla tankar för oss här i Sverige som hemsöks av så många slag av trångsynthet. I detta mitt andra inlägg här för 2012 väljer jag att enbart citera några rader av den helhet som jag oreserverat instämmer i. Fem små ord är fetstilsmarkerade. Torsten Åhman    www.utanh.se har fått en inbjudan att kommentera helt fritt här i Kristna nätverket . . .

Nils Andreasson

Två citat, nr 1: ”Bibeln säger att Gud ska bli ”allt överallt”. (1 Kor 15:28) och att Gud ska göra ”allting nytt” (Upp 21:5), men om en stor del av mänskligheten fortfarande lever i uppror mot Gud, om himmel och helvete ska fortsätta i en oändlig kosmologisk dualism kan man då äga att Gud har blivit allt överallt och att allt har blivit nytt? Nej, då är historien ett misslyckande, ett stort fiasko. Den tron delar jag inte. Inte heller tron att Gud skulle äras och hans helighet hävdas genom att människor torteras. Den tanken är mig fullständigt främmande. Nej, han äras när människor upprättas, när död och ondska får träda tillbaka.”

. . . .

Citat nr 2: ”Att det jag påstått väckt så starka reaktioner tror jag har att göra med att den svenska evangelikalismen är mycket smalare än den internationella. Det verkar som att man inte känner till att i den evangelikala strömfåran finns en bredd av olika uppfattningar i rader av frågor. I synen på skapelsen, på Israels roll i historien, i synen på försoningen, på de oevangeliserades öde, när det gäller politiska konsekvenser av tron, när det gäller eskatologin osv. Denna försnävning, menar jag, är till stor skada för oss. Det gör att ärliga kristna sätter onödiga frågetecken för sin tro, en del hamnar i det liberala diket, andra tränger ut tron i periferin i sina liv och blir passiva. Vi behöver en upprättelse för en radikal bibeltro som tillåter olika tolkningar så länge ivern finns att ärligt söka sanningen.”

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida