torsdag 9 juni 2011

TV-intervju med Helle Klein i Ökenkällan

Falköping och cybervärlden 2011-06-09

Min gode vän Rolf Ericson är ofta på alerten när det händer något intressant i den delen av svensk kristenhet som har en inkluderande människosyn. Nu har han lyckats att till sin blogg Ökenkällan föra över en intervju av Helle Klein som gjordes i Gomorron Sverige helt nyligen.

Helle själv har ju som de flesta vet ett klart ställningstagande för en rättvis och hållbar fred mellan israeler och palestinier, där försoning är en nödvändig del i människornas förutsättning för att våga mötas över de kulturella och etniska gränserna. Nu är inte detta temat för denna intervju. Men den är ändå inspirerande i sin rättframhet och sin inkluderande anda. Här har du Ökenkällan:
http://rolferic.blogspot.com


Rolf Ericson gav själv sin kommentar till mina ord här som du kan finna om du scrollar nederst i denna blogg. / N.A.

Reflektion och hänvisning till minnesord över Rachel Avnery

Den som läser om Uri Avnery i Wikipedia får ingenting veta om hur viktig hans hustru har varit i hans privata liv och i det gemensamma arbetet för rättvis fred för både palestinier och israeler. När hans hustru Rachel Avnery nyligen lämnade jordelivet skrev han en hel artikel som postumt hyllade henne som älskad hustru och som fredsmänniska med sådan empatisk förmåga som räckte långt utöver hans egen förmåga.

Denna minnesartikel bifogade jag mitt senaste Rundbrev nr 469 och lät min förståelse av vad Rachel Avnery betytt som medmänniska, skapad till Guds avbild, för sina elever, för sin samtid i Israel och för oss som får vara kvar här på jorden ännu en tid vägleda mitt skrivande av rundbrevet.
Du kan läsa min översättning av Uri Avnerys minnesord ”Min hustru Rachel" genom att klicka på rubriken Den israeliska fredsrörelsen här till höger.
Du kan även kontakta mig för att få del av nya Rundbrev genom att sända en kort kommentar till denna blogg.

Nils Andreasson



“Jag fick den villkorslösa nåden att leva med Rachel Avnery i 58 år.”
Uris engelska originaltext här:

http://zope.gush-shalom.org/home/en/channels/avnery/1306359471

"Var inte ledsen över att hon lämnade dig. Var glad över att hon var med dig under så många år!"

1 kommentarer:

Blogger Rolf Bertil Ericsons Blogg sa...

Tack för uppmärksamheten av min blogg Ökenkällan. Jag skulle önska att det var självklart ibland alla kristna att ha en inkluderande människosyn.

9 juni 2011 kl. 21:08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida