onsdag 12 januari 2011

När Messias kommer

När Messias kommer . . .

Så lyder en översättning till svenska av den blogg som israeliske journalisten Bradley Burston skrev relativt nyligen. Översättningen är gjord av Stig Strömbergsson.
Länken till hans översättning följer efter mitt tips om en läsvärd blogg av den israeliske fredsbloggaren Adam Keller:

And God hardened the heart of Netanyahu

FRIDAY, APRIL 1, 2011
And God hardened the heart of Netanyahu
It happened thousands of years ago, and is still remembered and still celebrated every year on Passover, to which we will come in a few weeks. When the oppressed demanded to be set free, and their leader cried out "Let my People go!", God hardened the heart of Pharaoh and he refused and refused and refused and would not hear of letting the oppressed ones go free, and he and his people were hit with terrible plagues, and in the end the oppressed were released anyway.



http://stigstrombergsson.blogg.se/2011/january/nar-messias-kommer.html


Stigs översättning till svenska är mycket bra. Tillsammans med ett referat av vännen Rolf Ericsons blogg ”Nyss fyllda 69” tror jag att ni kära läsare med mig kan finna vägen fram till en syn på Guds rike som kan spridas i vida kretsar. Här är Rolfs blogg:
http://rolferic.blogspot.com/Rolf och jag har en gemensam evangelisk syn på Guds rike som kanske är vanligare än vad många svenskar i allmänhet tror. Rätta mig om jag har fel!

Ändå behöver vi alla större klarsynthet om vår egen delaktighet i Guds rike. Bruset från omvärlden överröstar gång på gång den andlighet som vi redan har bejakat.

Om du som läser dessa rader vill vara med i dialog nu eller senare avgör du själv.

Jag tror att vi är många som behöver en andlig gemenskap via nät och telefon. Om inte annat för att samla kraft att möta en oförståelse som kan finnas nära i vardagen.

Vad har då Rolf och jag gemensamt som behöver bekräftas och göras än mer tydligt?

”Det är budskapet om Jesu tillkommelse. Det rike som då skall upprättas skall enligt profetorden omfatta alla folk.”

Vi läser på samma sätt Apostlagärningarna 1:7:
”Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt, men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig…”

Vi tror att Gud som är full av barmhärtighet och nåd vill att var och en av oss skall så fort som möjligt känna oss delaktiga av Guds rike. ” . . .den som vill skall fritt få dricka av livets vatten.”

När Gud säger ”Se jag kommer snart” så tolkar jag det som den andliga tillkommelsen genom Helig ande.

Rolf menar att :
”Alla profetior om framtiden som finns i Bibeln pekar mot ett fullkomligt rike, som till en del redan har gått i uppfyllelse och till en annan del som handlar om tiden som ligger framför.”
I Gamla testamentet har vi ett löfte om Messias i Sak.9:9 Även om troende judar läser annorlunda än vi kristna får vi kristna tro att ”det handlar om vår Messias, om Jesus vår Frälsare.”
"Dig vi lovsjunger ärar, Jesus de fattigas konung…."

Rolf och jag är helt överens om att uppfyllelsen av denna profetia redan har skett.
Han ”är konung”. Det står inte att han ”skall bli konung.”

- Det står att
”han är konung.” - ”han som är alla konungars konung och alla herrars herre, som ensam är odödlig, som bor i ett ljus som ingen kan nalkas, han som ingen människa har sett eller kan se. Hans är äran den eviga makten.” 1.Tim. 6:15-16

För mig som bejakar den pietistiska traditionen där nyckelordet är ”Gud är Kärleken” handlar det om att Jesus har visat oss genom ”Jag och Fadern är ett” att Gud är konung över våra hjärtan, konung i andlig bemärkelse, när vi bejakar Gud som Kärleken.

Rolf och jag är helt överens om att vårt kristna firande av nattvarden ger oss en försmak av Guds rike i gemenskapen med alla runt nattvardsbordet.

Rolf skriver:
”Vi var tidigare fångar eftersom det gamla förbundet bara gällde judar. Alla hedningar var utanför.”

Han skriver även om den konung som vi här och nu får ta emot i våra hjärtan:
"Redan nu får vi ingå ett förbund med honom. Det är betydelsefullt att vi gör det och att vi blir medvetandegjorda om att han ”är” konung. Han vill ta emot vår hyllning precis som han gjorde med barnen som ropade Hosianna när han kom ridande på en åsna in mot Jerusalem.

Rolfs slutord är så personliga att var och en som vill ta del av dem skall gå till originalet: http://rolferic.blogspot.com/
Själv vill jag först tillägga att satiren i Bradley Burstons ”När Messias kommer” - inte är min satir . Men den är värd att beakta. Den kan vara en ingång till hans läsare att söka efter ”det levande vattnet.” I deras sökande, i deras törst efter rättfärdighet väckt av verkligheten och av texter som Bradley Burstons blogg, när möten sker med oss som tror att Guds kärlek måste förmedlas här och nu av oss själva - och dem som inte delar vår tro, så kan vi vara vittnen om Guds kärlek inte minst genom att förmedla fredsbudskapet, budskapet om att fred kräver rättvisa för att bestå och utvecklas för alla människor.

*** * ***

And God hardened the heart of Netanyahu

http://adam-keller2.blogspot.com/2011/04/and-god-hardened-netanyahus-heart.html

Friday, April 1, 2011
And God hardened the heart of Netanyahu
It happened thousands of years ago, and is still remembered and still celebrated every year on Passover, to which we will come in a few weeks. When the oppressed demanded to be set free, and their leader cried out "Let my People go!", God hardened the heart of Pharaoh and he refused and refused and refused and would not hear of letting the oppressed ones go free, and he and his people were hit with terrible plagues, and in the end the oppressed were released anyway.
Friday, April 1, 2011


Nils Andreasson

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida